کد خبر: ۸۰۸۸
۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

مارکوپولوی مخترع

رضا وحدت‌پرست، دانشجوی دوره دکترای مکانیک، مهندس‌صنایع و شیمی در مقطع کارشناسی و ارشد، نخبه جوان محله بهشتی که عاشق سفر و ادبیات است.

پشت همه موفقیت‌ها، تیمی قدرتمند، جوان، خلّاق و پر‌انرژی حضور دارد. یک اتاق فکر چند‌نفره که دائم مشغول رصد اوضاع است. به این اضافه کنید حمایت مالی سرمایه‌گذاران را که نمی‌گذارند آب در دل اعضا تکان بخورد. همه این‌ها درباره سوژه این هفته نمود دارد.

قسمت عجیب ماجرا این است که یک نسل چهارمی موفق و نخبه در یک دوره از زندگی به این نتیجه برسد که هیچ چیز، جای پول را نمی‌گیرد و این که کار، خیلی مهم‌تر از درس‌خواندن است و این تفکر باعث یک مکث خیلی کوتاه بین تحصیل و بازگشت دوباره‌اش به مسیری شده که علم و ثروت را با هم برایش به ارمغان آورده است.

داستان ما، روایت زندگی یک نسل چهارمی در اوج نبوغ و خلاقیت است. داستان، همان داستان کلیشه‌ای همیشگی است؛ پسر‌بچه‌ای که از کودکی به‌دنبال کشف اشیا و چگونگی قرار‌گرفتن تکه‌های پازل برای رسیدن به نتیجه بهتر بوده است. این گفتگو را که در روز‌های پایانی سال گذشته و  با نخبه و مخترع جوان محله بهشتی صورت گرفته، از دست ندهید.

قرارمان برای ساعت ۱۰‌صبح هماهنگ شده؛ هنوز ۵‌دقیقه به وقت مقرر مانده که کیف‌به‌دست وارد می‌شود. جوان‌تر از تصوری است که از او داشتیم.

رضا وحدت‌پرست، فرزند آخر یک خانواده هفت‌نفره، متولد ۱۳۶۹ دانشجوی دوره دکترای مکانیک، مهندس‌صنایع و شیمی در مقطع کارشناسی و ارشد در گرایش «خوردگی» (یکی از گرایش‌های مهندسی مواد و متالوژی است). او همچنین دارای عناوین ثبت اختراع در عرصه‌های مختلف علمی، صاحب تالیف و اهل ذوق و شعر و ادب و یک مارکوپولوی واقعی است.

البته سفر‌های متعددش را به لطف تحقیقات و پژوهش‌های علمی‌اش درزمینه‌های مختلف دارد. بخش بزرگی از زندگی‌اش را در سفر می‌گذراند. اعتقاد گذشتگان را دارد که دنیابینی بهتر از دنیاخوری است. حالا هم در‌حال آماده‌شدن برای یکی دیگر از همین سفر‌های خارج از کشور و پیگیری کار‌های مربوط به اختراعش است.

وحدت‌پرست باوجود همه مشغله‌ها شرکت «چکاب» را مدیریت می‌کند؛ مجموعه‌ای جوان و پویا و کارآفرین و فعال در‌زمینه پژوهش.

تجاری‌سازی اختراع جلوگیری از تبخیر بنزین تا امروز یکی از بزرگ‌ترین فرایند‌های زندگی رضا وحدت‌پرست بوده است

 

سالی که خاطره‌انگیز تمام می‌شود

اسفند ۹۴، یکی از خاطره‌انگیزترین روز‌های زندگی‌اش به حساب می‌آید. می‌گوید قبل‌از سفر، قرار خواستگاری و امید فراوان به‌نتیجه‌رسیدنش دارد؛ این یعنی اینکه تا آن طرف سال احتمال مجردبودنش خیلی کم است. با خنده می‌گوید: پراکنده‌گویی‌های مصاحبه را روی حساب جلسه خواستگاری بگذارید.

با همین خوش‌و‌بش‌های کوتاه و خلاصه است که وارد پیچیدگی‌های زندگی نخبه جوان محله بهشتی می‌شویم که در ابتدای مسیر جوانی، کارنامه پر‌و‌پیمانی از اختراعات دارد.

اما نشان مردمی و استقلال امسال در حوزه علمی و کارآفرینی، بهانه هم‌کلامی شهرآرامحله با جوان نخبه و مخترعی است که دست به نوآوری‌های کاربردی و صنعتی متعددی زده است و هنوز هم پر‌قوت ادامه می‌دهد.

وحدت‌پرست، صاحب ایده‌های نو و کاربردی در‌زمینه کارآفرینی، فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی مبتکر و مخترع در زمینه‌های شیمی، مکانیک و طراحی صنایع است.

تجاری‌سازی اختراع جلوگیری از تبخیر بنزین تا امروز یکی از بزرگ‌ترین فرایند‌های زندگی رضا وحدت‌پرست بوده است؛ نتیجه ۱۱‌سال کار مستمر او در یک گروه تحقیقاتی که سود بزرگی برای شهر و کشور ما به‌دنبال خواهد داشت. می‌گوید این اولین اختراع او و مربوط‌به سال‌۱۳۸۶ است.

وحدت‌پرست، صاحب اختراعات و افتخارات بسیاری است؛ کسب مقام دومی جهان و نشان نقره مسابقات بین‌المللی اختراعات کرواسی۲۰۱۴، کسب مدال برنز مسابقات بین‌المللی اختراعات آلمان‌_نورمبرگ‌۲۰۱۵، کسب مدال برنز مسابقات بین‌المللی اختراعات آلمان نورنبرگ، نمونه‌ای از عناوین متعددی است که به کارنامه کاری‌اش الصاق شده است.

 

مارکوپولوی مخترع

 

  دستگاه جلوگیری از تبخیر بنزین به نام مشهد

دستگاه جلوگیری از تبخیر مایعات شیمیایی، جزو اولین اختراعات و مدال افتخاری است که این جوان محله بهشتی به نام مشهد کرده است.

در همان ابتدایی‌ترین قسمت صحبت‌هایش درباره آن توضیح می‌دهد و می‌گوید: با‌توجه‌به اینکه بنزین، فراورده‌ای فرار است و در مراحل مختلف (تولید، حمل و مصرف) تبخیر می‌شود.

این امر نه‌تنها موجب هدر‌رفت مقادیر زیادی از فراورده‌ها می‌شود که با هزینه‌های سنگین، تولید یا خریداری می‌شود؛ بلکه با‌توجه‌به آلودگی‌های زیست‌محیطی مـوجب پایین‌آمدن سطح سلامت اجتماع می‌شود.

همه این معضلات مدت‌ها فکرم را مشغول کرده بود تا برای جلوگیری از تبخیر این فراورده نفتی پر‌مصرف (که روزانه میلیون‌ها لیتر مصرف می‌شود) به‌دنبال راه‌حلی باشم.

 با پیگیری و مطالعات مستمر به این نتیجه رسیدیم که با اختراع دستگاه می‌شود در حدی پذیرفتنی از بخارات این ماده ارزشمند و پرمصرف جلوگیری و از‌طرفی از زیان‌های زیست‌محیطی آن جلوگیری کرد.

دستگاهی که به اختصار با عنوان SPPE نام‌گذاری شده و برگرفته از سر‌واژه‌های عنوان لاتین طرح  است.

دستگاه طراحی و رسم الگوی لباس هوشمند از اختراعات این جوان در سال‌۹۱ است

 

دستگاه برش هوشمند

دستگاه طراحی و رسم الگوی لباس هوشمند از اختراعات این جوان در سال‌۹۱ است، دستگاهی که فعالیت زمان‌بر و دستی طراحی الگوی لباس را به‌صورت کامپیوتری انجام می‌دهد.

طراحی و رسم الگوی لباس که سال‌های سال است حتی در سطح تولیدکننده‌های کلان و کشوری به‌صورت دستی و توسط نیروی انسانی انجام می‌شود، آن را تبدیل به یک دستگاه هوشمند و اتوماتیک کرده است.

‌ می‌گوید: به کمک این دستگاه هوشمند، بدون نیاز به آموزشگاه و گذراندن دوره تخصصی، هر فرد مبتدی می‌تواند مانند یک خیاط حرفه‌ای و با‌تجربه، انواع مدل لباس‌های زنانه و ژورنال را برش بزند که در حالت معمول مستلزم سال‌ها آموزش و تجربه است.

وی ابداع این دستگاه را کمک بزرگی برای خانم‌های خانه‌دار عنوان کرده و توضیح می‌دهد: خیاطان به‌طور سنتی با استفاده از فرمول‌های ریاضی و به‌صورت تجربی، اندازه‌های قسمت‌های مختلف لباس را محاسبه و طرح آن را رسم می‌کنند.

اما نرم‌افزار دستگاه با استفاده‌از همین فرمول‌ها این کار‌ها را به‌طور خودکار و هوشمند انجام می‌دهد و خروجی را توسط یک پردازنده تصویر روی میز کار می‌اندازد. تصویر روی پارچه قرار می‌گیرد و هرکس به‌راحتی می‌تواند آن را برش بزند.


مارکوپولوی مخترع

 

به نفع فرهنگ حجاب و عفاف

وحدت‌پرست استفاده عمومی از این دستگاه‌ها را مایه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب می‌داند و عنوان می‌کند: از‌آنجا‌که نرم‌افزار این دستگاه قابلیت ارائه هرگونه طرح و مدلی را دارد.

طراحان لباس‌های ایرانی‌اسلامی می‌توانند طرح‌های خود را در آن ثبت کنند و این طرح‌ها علاوه‌بر‌اینکه در دسترس همگان است، به‌علت آسانی طراحی و رسم مورد استقبال تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد.

او مطمئن است که اگر دولت از این دستگاه حمایت کند، با ارائه آن به تولید‌کنندگان لباس و پوشاک، دست بسیاری از تولید‌کنندگان غیر‌مجاز را می‌توانند کوتاه کنند.

حتی این محصول را می‌توان در‌اختیار آموزشگاه‌های طراحی لباس قرار داد و بدین ترتیب هر‌کس که برای اولین‌بار وارد این عرصه می‌شود، دیگر با الگو‌های نامناسب لباس روبه‌رو نشود؛ بلکه الگو‌های ایرانی‌اسلامی را پیش روی خود ببیند.

بسیاری از خیاطان و تولید‌کنندگان به‌علت سختی و زمان‌بر بودن طراحی و برش الگوی لباس، سراغ طرح‌های آماده شبکه‌های مد ماهواره‌ای می‌روند و طرح‌هایی را کپی می‌کنند که اصلا تناسبی با فرهنگ ایرانی‌اسلامی کشورمان ندارد.

 وی با بیان اینکه این دستگاه، قابلیت به‌روز‌رسانی و ارتقا را دارد و هیچ‌گاه مانع‌از خلاقیت و تنوع در طراحی نمی‌شود، تاکید می‌کند: تنها یک خیاط که ساعت‌ها زمان صرف طراحی و رسم الگوی لباس می‌کند می‌تواند به تحول این دستگاه پی ببرد.

 وحدت‌پرست از دیگر اختراعاتش به اختصار یاد می‌کند؛ نخستین سانتریفیوژ چندمحوری که در سال‌۹۰ و زمانی که دانشجوی مهندسی متالوژی دانشگاه فردوسی مشهد بوده، به همراهی یک دانشجوی افغانی به ثبت رسانده است.

وی در توضیحات بیشتر عنوان می‌کند: سانتریفیوژ به هر دستگاهی گفته می‌شود که با سرعت زیادی به دور خود چرخیده و در همین حال با استفاده از نیروی گریز از مرکز ایجادشده، مواد درون خود را نیز به بیرون پرتاب می‌کند.

‌ می‌گوید: این سانتریفیوژ در دو محور چرخش و طراحی و با بهره‌گیری از اصول بنیادی فیزیکی و مکانیکی ساخته شده و تحول بزرگی در علم پزشکی و صنایع غذایی به‌وجود آورده است.

در نمونه‌های پیشرفته‌تر، امکان بهره‌برداری از این طرح با سه محور چرخشی امکان‌پذیر است. مزیت این دستگاه نسبت‌به دستگاه‌های موجود، سرعت کمتر و بازدهی بیشتر است.

 

 برنامه‌ریزی تا صدسالگی

وحدت‌پرست، مسیری بلند و طولانی پیش‌رو دارد و برای تک‌تک آن‌ها برنامه ریخته است. این را با خنده می‌گوید و ادامه می‌دهد: برنامه‌ریزی، یکی از کلید‌های موفقیت است. این هم از اتفاق‌های اعجاب‌انگیز زندگی اوست که تا صد‌سالگی‌اش را به‌صورت مکتوب برنامه‌ریزی کرده است.

اینکه قصد دارد در رشته مدیریت ادامه تحصیل بدهد و بعد از آن به کاندیداشدن برای ریاست جمهوری فکر می‌کند و هم‌زمان با همه این‌ها به کتاب‌های نیمه‌تمامی می‌اندیشد که انتشارشان، تحولی تازه و بزرگ در زندگی‌اش خواهد بود. می‌گوید اوقات فراغت و بیکاری‌اش را مشغول تالیف می‌شود و عاشق شعر و ادبیات است.

«مردی با ۱۷۹‌سال سن» روایت یکی از آثار اوست که یک نظریه علمی را با بیان داستانی روایت می‌کند.  

در راهی که تا به امروز آمده است، جدا از همراهی‌های خانواده و لطف پدر و مادرش که بار‌ها ضمن مصاحبه آن را تکرار می‌کند، حال خوب و موفقیت امروزش را مدیون آموزگاران و اندیشمندانی می‌داند که  مسیر خوب زندگی‌کردن را به او یاد داده‌اند.

برای آرامش روح «دکتر زادمهر» که از تاثیر‌گذاران بزرگ زندگی اوست، از صمیم قلب دعا می‌کند و موفقیت و سلامت استادان «ابریشمی» و «علی مهری‌نیا»، «تنها» و «عبداللهی‌مقدم» را آرزودارد.

به‌عنوان گفته‌های پایانی و خطاب به همه جوان‌ها می‌گوید به شکست اصلا اعتقادی ندارد و بهترین تصمیم‌ها از بهترین تجربه‌ها ناشی می‌شود و بهترین تجربه‌ها ناشی از تلخ‌ترین اشتباهات است.   





این گزارش در  شمـاره ۱۸۷  سه شنبه   ۱۷ فروردین ۹۵ شهرآرا محله منطقه ۸ چاپ شده است.

ارسال نظر